Assassins legt de levens bloot van negen personen die de president van de Verenigde Staten hebben vermoord of probeerden te vermoorden, in een musical dat de duistere kant van de Amerikaanse ervaring verkent. Van John Wilkes Booth tot Lee Harvey Oswald, schrijvers, Stephen Sondheim en John Weidman, buigen de regels van tijd en ruimte en nemen ons mee op een nachtmerrieachtige achtbaanrit waarin huurmoordenaars en aspirant-huurmoordenaars uit verschillende historische periodes elkaar ontmoeten, communiceren en inspireren elkaar tot aangrijpende acts in naam van de American Dream. Gedurfd, origineel, verontrustend en alarmerend grappig: Assassins is misschien wel de meest controversiële musical ooit geschreven.
Creatives |
|
Schrijver:
|
John Weidman
|
Muziek en Liedteksten:
|
Stephen Sondheim
|
Gebaseerd op een idee van:
|
Charles Gilbert jr.
|
Nederlandse Vertaling:
|
Daniel Cohen
|
Additionele vertaling: |
Pitt de Grooth |
|
|
Crew |
|
Regie: |
|
Regieassistent: |
|
Lichtontwerp / Techniek: |
|
Muzikale Leiding / Geluidstechniek: |
|
Cast |
|
Emma Goldman / Ensemble |
|
David Harald / Ensemble |
|
President / Ensemble |
Baris Kirik |
Omstander / Ensemble |
|
Bezoeker / Ensemble |
Marloes van der Wel |
De Eigenaar |
|
Leon Czolgosz |
Yannou Tamis |
John Hinckley |
|
Charles Guiteau |
|
Giuseppe Zangara |
|
Samuel Byck |
|
Lynette "squeaky" Fromme |
|
Sara Jane Moore |
|
John Wilkes Booth |
|
Balladeer / Lee Harvey Oswald |
Raphael Winkel |
15,16,17,18 mei 2024 20:00 uur. Polanentheater Amsterdam. De kaartverkoop is gestart.
De voorstelling heeft geen pauze en duurt ongeveer 1 uur en 45 minuten.
Inspiratie
Assassins is gebaseerd op een idee van Charles Gilbert, Jr. Kort nadat hij was afgestudeert, begon Gilbert te werken aan een musical waarin de woorden en levens van de personen waren verwerkt die, met of zonder succes, hadden geprobeerd een Amerikaanse president te vermoorden. Hij voelde zich aangetrokken tot de hartstochtelijke intensiteit van de personages en de manieren waarop hun extreme gedrag gekoppeld kon worden aan motieven en aspiraties die typisch Amerikaans zijn. Gilbert eindigde met een stuk dat zowel origineel als historisch materiaal bevatte. De partituur bevatte aanzienlijke hoeveelheden rock en jazz, evenals pastiches van muziek uit andere tijdperken, en de productie bevatte elementen van multimedia zoals projecties, opgenomen vertellingen en geluidscollages. Het werd geproduceerd door Theater Express in 1979 en bereikte uiteindelijk Stephen Sondheim, die het idee uitwerkte tot de musical die we vandaag kennen.
Deze productie kwam tot stand in samenwerking met auteursbureau ALMO bvba, in opdracht van Music Theatre International Europe.